28 دسامبر 2022- ایران: طبق مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Frontiers in Nutrition، مکمل زعفران می تواند به طور موثر عوامل خطرزای قلبی عروقی (CV) را در بزرگسالان بهبود بخشد.

این متاآنالیز نشان داد که زعفران به طور موثر کلسترول تام (TC)، تری گلیسیرید(TG)، لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)، قند خون ناشتا(FBG)، فشار خون سیستولیک(SBP)، HbA1c، ارزیابی مدل هموستاز - مقاومت به انسولین(HOMA-IR)، دور کمر، CRP، مالون دی آلدئید(MDA)، ظرفیت آنتی اکسیدانی تام(TAC) و آلانین ترانسفراز(ALT) را بهبود می بخشد.

دکتر محمد زمانی و همکارانش از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نوشتند: به نظر می رسد زعفران درمان کمکی مناسبی در کنار سایر داروهای متداول برای پیشگیری و کاهش عوامل خطرCVD باشد.

بیماری قلبی عروقی ،(CVD) یکی از پیشتازان مرگ و ناتوانی در جهان است و تخمین زده می شود که در سال های آینده افراد بیشتری را درگیر کند. تحقیقات نشان داده است که از داروهای جایگزین مانند گیاهان دارویی می توان برای مدیریت عوارض CVD استفاده کرد. با توجه به این موضوع، دکتر زمانی و همکارانش یک متاآنالیز برای ارزیابی سیستماتیک و خلاصه کردن اثرات مکمل زعفران به عنوان یک گیاه موثر بر عوامل خطر CV در بزرگسالان انجام دادند.

برای این منظور، محققان به طور سیستماتیک پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را برای یافتن مقالات واجد شرایط تا سپتامبر 2022 جستجو کردند. آنها شاملRCT (کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده) بودند که اثرات زعفران را بر کنترل قند خون، پروفایل‌های چربی، معیارهای آنتروپومتریک، فشار خون و نشانگرهای التهابی ارزیابی می‌کردند. در مجموع 32 مطالعه شامل 1674 بیمار در متاآنالیز قرار داده شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· مصرف زعفران به طور قابل توجهی باعث کاهش تری گلیسیرید(WMD = 8.81- میلی گرم بر دسی لیتر)، کلسترول تام(WMD = 6.87 - میلی گرم بر دسی لیتر)، لیپوپروتئین با چگالی کم(WMD = 6.71- میلی گرم بر دسی لیتر)، سطح قند خون ناشتا(WMD =7.59- میلی گرم بر دسی لیتر)،  HbA1c(WMD = 0.18- درصد)، HOMA-IR(WMD = 0.49-)، فشار خون سیستولیک (WMD = 3.42- میلی متر جیوه)، فاکتور نکروز تومورآلفا(WMD =2.54 – پیکوگرم بر میلی لیتر)، دور کمر(WMD = 1.50 – سانتی متر)، مالون دی آلدئید(WMD = 1.50- میکرو مول بر لیتر) و آلانین ترانسفراز(WMD = 2.16- یونیت بر لیتر) شد.

· نویسندگان مشاهده کردند که زعفران ظرفیت آنتی اکسیدانی کل (TAC) را افزایش می دهد(WMD = 0.07میلی مولار در لیتر).

· بین FBG و مدت زمان مصرف زعفران یک رابطه ی رگرسیون خطی وجود داشت. تجزیه و تحلیل غیرخطی دوز-پاسخ نیز ارتباط معنی‌داری بین مداخله زعفران با HDL، HOMA-IR، وزن، ALP، FBG،HbA1c  وTNF-α نشان داده است.

· ارتباط غیر خطی بین طول مداخله و سطحHDL وDBP نیز یافت شد.

نویسندگان نوشتند: این مطالعه اثرات مفید زعفران را بر عوامل خطرقلبی عروقی، از جمله TC، TG، HbA1c، FBG، SBP، HOMA-IR، TNF-α، CRP، WC، TAC، MDA  و ALT نشان داد. تحلیل غیرخطی دوز-پاسخ ارتباط معنی داری بین دوز مصرفی زعفران با  HOMA-IR، HDL، وزن، FBG، TNF-α،HbA1c  و ALP را نشان داد. همچنین یک رابطه ی غیرخطی بین مدت زمان مصرف مکمل، سطح HDL و فشار خون دیاستولیک مشاهده شد.

نویسندگان در پایان نوشتند: به نظر می‌رسد زعفران مکمل و یک درمان کمکی مناسب در کنار سایر داروهای رایج برای پیشگیری از عوامل خطر CVD است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/saffron-supplementation-effective-adjunct-therapy-for-prevention-of-cvd-104700